Fåglar

Vi försöker följa upp kommunens fågelliv och det mesta rapporteras in till Artportalen. Här kan du läsa om de bästa fågellokalerna i kommunen.

Vill du rapportera fåglar (eller däggdjur, insekter, växer med mera) så gå in på Artportalen:

Varje år återkommer aktiviteten ”Fågelskådningens dag” och här kan du även läsa om vad vi skådat då.

Tisjön

Tisjön är en stor, fjällnära, klarvattensjö på en höjd av 430 m ö h. Runt sjön finns långgrunda sandstränder på många ställen. Ur fågelsynpunkt är de stora myrområdena som gränsar mot sjön mest intressanta. De är häckningsområde för bl. a. landets största koncentration av smålom.

Malungs flygplats

Flygplatsen är en lättillgänglig lokal inom cykelavstånd från centrala Malung. Det är den bästa lokalen i Malung för de tidiga vårfåglarna. Det är nästan alltid här vårens första lärkor, tofsvipor och storspovar upptäcks. I Västerdalälven intill bidas tidigt råkar på några ställen och här brukar de första änderna och måsarna uppträda.

Fågelskådningens dag

En återkommande aktivitet som inträffar i början av maj när en del av de långväga flyttfåglarna börjat anlända. Här kan du läsa om vad som setts de olika åren i kommunen.