Rapport om utflykten till Tisjön

Exkursionen till Tisjön 21/5 genomfördes för ovanlighetens skull nästan helt utan nederbörd. Dessutom var det vindstilla och temperaturen helt acceptabel. Redan vid parkeringen välkomnade oss en spelande göktyta. Vi var inte fler än att alla fick plats på tornets veranda, så ingen missade något väsentligt. Två adulta havsörnar höll oss sällskap hela tiden. Det var gott om nykläckta fjädermyggor vilket uppskattades av 30 silvertärnor och sju dvärgmåsar. Vadarna representerades av ca 10 par rödbenor samt grönbenor, gluttsnäppor, ljungpipare, tofsvipor, brushanar och små- och storspovar. Storlommar, smålommar och fiskgjusar var naturligtvis också på plats. Mest oväntat art var nog trädgårdssångaren som hördes från stenfalkarnas dunge i norr. Några av oss fortsatte skådandet längre norrut i Tisjön. Vid Tisjölandet regerade svalorna. Två backsvalor och tio hussvalor näringssökte över vattnet tillsammans med minst 40 ladusvalor. På Frejsnäset fanns en större strandpipare och från Örviken såg vi 36 sjöorrar och sju bergänder. Ingen var besviken på Tisjön i år heller!